Hoppa till innehåll

Adv
skolan

Här kan du läsa och lära om:

  • Planering och det mentala
  • Packning för din privata resa
  • Tält & Kök
  • Navigering
  • Bra utrustning
  • Onödig utrustning

Trixet är inte att packa saker, det är att enbart packa rätt saker. 

  • Kommande turer
  • Genomförda turer
  • Upplägget
  • Om turen passar dig
  • Uppförandekoden
  • Packlista
  • Vilka vi är
  • Teamet
  • Varför vi gör detta

Inför din privata resa

Här delar vi med oss av det vi lärt oss under årens lopp när det gäller privata resor. 

Många fel har vi gjort och vi lär oss fortfarande, men om du ska ut på en av dina första resor på egen hand kan vi förhoppningsvis hjälpa dig till en bra start.

Planering och det mentala

Chansen att resan blir lyckad ökar drastiskt om vi börjar med lite hjärngympa!

Börja med att ställa dig frågan Vad du vill uppleva med den resan du ska ut på. Är det äventyr och utmaning, återhämtning och njutning eller är det något annat? 

Om du börjar med att formulera det du vill uppleva blir det lättare att skapa en rutt som ger förutsättningar för den upplevelse du vill ha med resan. 

Om du ska resa tillsammans med andra är det speciellt viktigt att fundera på det du vill uppleva och att ni tillsammans pratar igenom det så att ni har en likvärdig uppfattning om det ni ska ut på tillsammans. 

Prata igenom detaljer som hur långt ni åker per dag, hur ofta ni ska stoppa för att fota eller dricka kaffe, hur ni ska bo och speciellt viktigt hur ni hanterar dåligt väder eller situationer om en hoj går sönder. Allt ni har luftat på förhand innan resan ökar chansen ett ni får en bra upplevelse och undviker friktion ute på resan. 

Planera bara lagom mycket. Överdriv inte planeringen och tänka ut exakt hur ni ska åka och vart ni ska bo. Om ni målar upp resan med ”breda penseln” så blir resan roligare eftersom ni inte på förhand reda sett eller läst om allt på Google. Men är det några specifika platser ni vill besöka så ska dom såklart prickas in på kartan.

Summerat: Tänk ut vad du vill uppleva och synka detta med ditt eventuella resesällskap. Tänk igenom hur du/ni hanterar dåligt väder eller oväntade situationer. Våga utelämna detaljplaneringen. 

Packning för din privata resa

Att packa med massa saker är lätt, med resultatet att det blir tungt och det är mycket att plocka med under resan. Men att enbart ta med det du verkligen behöver är en konst! 

Börja med att skapa en grundpackning i ett Exel eller Google Kalkylark och för varje tur skapar du en kopia i en ny flik där du gör småjusteringarna med anpassningar för den turen du ska ut på. Döp gärna fliken efter turens namn så du kan gå tillbaks senare och kika på vad du hade med eller för att dela listan med en kompis. Efter turen kommer du säkert hem med idéer om hur grundplanen kan förbättras och då är det lätt ordnat att justera i listan för grundpackningen. 

Börja med att skriva upp kategorier och sedan fyll i det du verkligen måste ha med dig. Utelämna saker som inte är nödvändiga då det i slutändan är som sakerna som gör packningen tung. Om du tänker vad som är ”Need to have” och ”Nice to have” så kan det vägleda dig till om saken ska vara med på listan eller inte. 90% av ”Nice to have” bör du lämna hemma. 

Kategorier

  • Bo & sova
  • Kläder för väder
  • Hygien
  • Äta & dricka
  • Elektronik
  • Reparation och om olyckan är framme
 

 När det gäller vissa saker som tex huruvida man ska ta en extra t-shirt så kan du fundera på vad det värsta som skulle kunna hända är och om det finns möjligheter att hantera det under resan. Om du åker i Norge kommer du få tag i det mesta du behöver men det kanske kan vara bra att ta med lite extra sötsaker eller en skjorta om du äter middagen på hotellrestaurangen, men i vissa mindre utvecklade områden kanske du behöver ta med fler saker som back-up och lägga mer fokus på att packa verktyg och saker som håller dig rullande. Kortfattat anpassar an packningen efter förutsättningarna där man ska resa och desto längre från civilisationen du kommer vara desto mer fokus bör du lägga på verktyg och säkerhet om olyckan är framme. Om du står ensam i ingenmansland med en trasig hoj är det av mindre värde att ha en fräsch skjorta i packväskan, medans det i mer tätbefolkade områden sannolikt finns både verktyg och assistans att få tag i lättare. 

 

När man reser med andra finns det vissa saker man kan dela och vissa saker är bra i sin egna packning. Saker att dela kan tex vara verktyg, däckjärn, pump osv. Saker vi rekommenderar att man inte delar är tält och kök. Att kunna få sin egna lilla sfär på kvällen och natten kan vara bra för att ladda det sociala batteriet och öka chansen för en fin upplevelse. Om du och polaren vissa dagar tänkt utforska olika saker kan det vara bra att ha sitt egna punkteringskit, men detta kommer ni fram till om ni pratar detta innan ni drar ut.  

Summerat: Tänk efter vilka specifika förutsättningar du har för resan, om något speciellt behöver tas hänsyn till och lägg nivån på packningen så den motsvarar den upplevelsen du vill ha med resan. Lämna ”nice to have” sakerna hemma i största möjliga mån. 

Resrutten

Det är väldigt lätt att lägga en lång rutt och samtidigt bygga in stress i resan innan den ens startat. Vårt tips är att vara restriktiv med hur långa dagar du planerar för att du ska känna dig fri under resan och ha möjlighet att justera och stoppa på fina platser utan att behöva räkna på fingrarna hur långt du ”måste” åka för att sedan hinna hem igen. 

Det är alltid lättare att lägga till en bit eller att åka och kika på något efter vägen som ofta skapar ett mervärde, än vad det är att börja gena och sträckköra på stora vägar för att tiden börjar rinna iväg. 

Vi räknar max med 25 mil per dag, men i verkligheten åker i ibland upp mot 45 mil vissa dagar och andra dagar hinner vi precis 25 mil för att vi stoppat desto mer.

Att räkna med reservdagar i händelse av dåligt väder eller om ni får mekaniska utmaningar och detta öppnar även upp för mer flexibilitet och chans att få åka drömvägen i finväder. Att planera en resevdag kan du göra genom att planera att sova två nätter på samma ställe och kan även användas som privata utflykter eller vilodag för någon om ni reser i ett sällskap. Att räkna med en resevdag efter fem resedagar kan vara lagom. 

Med en reservdag kan du:

  • Åka en dagstur med lätt packning.
  • Ligga på rygg och läsa medans polaren med massa energi åker en vända själv.
  • Tajma in rutten så du kan åka drömvägen i bra väder.
  • Ha möjlighet att förlänga rutten eller åka och kika på något du får info om under turen. 
  • Tacka Ja till en oväntad inbjudan. 

Våga anpassa rutten under resan och ta inte strecket på kartan som att du måste åka där utan se det mer som en rekommendation och var öppen för att justera om vädret blir utmanade eller om du får tips under turen. Om du tex är på väg norrut och du ser på prognosen att vädret ser ut att bli kass hela kommande veckan men att vädret blir bra åt väst, då vore det ju synd att envetet gneta på rakt in i regnet för att du bestämt dig för att åka en viss rutt. Bättre då att spara den till ett annat tillfälle när vädret förhoppningsvis är bättre och du kommer få en finare upplevelse av platserna du vill besöka. 

Summerat: Våga att bara planera grovt och utelämna saker till att uppleva under resan och bygg in flexibilitet.

Navigering

Navigeringsutrustning ska fungera i alla väder, allt annat kommer skapa frustration under turen och det gäller både hårdvara och mjukvara. 

Om vi förenklar det kan man använda GPS, mobiltelefon eller tablet. Om man använder mobiltelefon eller tablet är tekniskt sett samma sak så ju nämner dom som samma sak. 

Vi vill avråda från att använda din primära telefon för navigering och skälet är rent säkerhetsmässigt. Om olyckan är framme är det mycket bättre att du har telefonen på dig och inte på hojen som kan ligga långt ifrån dig och eventuellt att telefonen dessutom lossat från den. Om du vill använda en mobil för navigering rekommenderar vi att du använder en separat mobil för detta och för detta behövs inget sim-kort eller abbonemang, så kan du ha din vanliga telefon på dig. 

Du vill kunna göra två saker och det är att navigera efter en rutt eller till en destination och även kunna uppdatera rutten under resans gång. Hur man gör detta finns det massa lösningar på som vi inte går in i detalj på här. 

Fördelen med en tablet är att du har bättre översikt när skärmen blir större och det blir lättare att justera rutten under resans gång jämfört med en mobiltelefon. En tablet kan även användas för att kika på Netflix under regniga dagar eller kvällar i tältet om man laddar ner några program innan man drar ut på turen. 

Utrustningen måste klara regn och det brukar gå att lösa enkelt med en bit tejp som förhindrar att vatten rinner in i laddkontakten. Om du skulle få vatten i laddkontakten på en mobil eller tablet så brukar det torka ganska fort när det slutat regna men det är värdefullt att ha med en extra kabel som är helt torr för fukten kan vara kvar i usb-kontakten på kabeln även om din enhet torkat. 

Summerat: Det finns många olika lösningar som alla har olika fördelar och bäst är att surfa runt och hitta en som motsvarar din plånbok och intresse. Du kan alltid maila och fråga oss om råd. 

Typ av logi

 Bo & Sova kan man göra på många olika sätt och vad som är den lämpligaste formen av logi påverkas mycket av vart du ska resa, och vad du vill uppleva. Om du styr mot Norrland är ett tält bra att ha och åker du mot Europa kanske hotell/B&B är att föredra. Olika säsonger ställer också olika krav då det i vissa områden är mycket mygg, väldigt varm eller svårt att boka logi under tak med kort varsel.

Det ena utesluter inte den andra, dvs har du tält med har du alltid valmöjligheten att sova i det eller under tak men du tappar fördelen av att åka med lättare packning. 

En tältnatt vid en sjö med magisk utsikt och mysig eld på kvällen kan vara riktigt fint samtidigt som att du kommer närmare kulturer och det lokala om du bor på hotell och går ut på restaurang och kanske även svänger in på något lokalt hak för en öl. Inget är mer rätt än det andra. 

Summerat: Välj logi som passar det du vill uppleva och vad som lämpar sig efter området du reser i. Och kom ihåg att även om du har tält är det helt ok att sova under tak.

Mat & vatten

Äta & dricka kan lösas på många sätt men om du reser med ett sällskap du inte känner så väl kan det vara bra att synka läget så ni tänker lika. Vissa känner sig fria av att inte tänka på utgifterna och andra av att sitta vid en sjö och äta nudlar. 

Vi föredrar att äta lunch på restaurang och laga egen middag eftersom vi gärna tältar, men om du ska bo på hotell kan det omvända vara en ide. Det vill säga att äta en enklare lunch som inte ensa kräver att man har med kök och istället äta middag på restaurang. 

Vi försöker om möjligt handla lokalt på dom mindre butikerna när vi är ute på tur just för att behålla en levande landsbygd. Vår rutin när vi äter lunch på restaurang är att vi stoppar på eftermiddagen för att handla middag och frukost till dagen efter. När man handlar på eftermiddagen kan man köpa kyl- och färskvaror till middagen och ofta även till frukosten och det går då att variera maten mer jämfört med att handla för flera dagar åt gången. Det stora pluset är att man inte behöver åka mat i packningen mer än på eftermiddagen. Om vi är i obyggd, eller Norge på en söndag kompletterar vi så vi har reservmat om vi skulle vara långt från en lunchrestaurang.

Vatten har vi för det mesta i en vätskeblåsa från MSR som vi fyller någon gång per dag. Vattnet i blåsan har vi bara för matlagning och det vi dricker när vi kör har vi i vätskeryggsäckar. Undvik att förvara vatten inne i väskorna och ha det gärna lättåtkomligt så du lätt både kan fylla på och senare använda det för matlagningen, och gärna utan att behöva lossa några band eller spännen. 

Summerat: Oavsett vilken teknik du kör på så är det bra att synka detta i resesällskapet innan avresan, och planerar du smart kan du i dom flesta fall åka största delen av resan utan att ha tung mat i packningen. 

Kläder

Rätt kläder för väder är varierar av vart du styr men regnkläder är i princip alltid ett måste. Om du till Norrland kanske du kan skippa skjortan och ta en värmejacka istället, och nere i Europa kanske en tunn snygg skjorta passar både på restaurangen och mot solen. 

Vi har sällan med vanliga kläder och aldrig med några extrakläder. Om vi blir blöta så torkar vi kläderna på kroppen men om man gör rätt så blir man sällan särskilt blöt. Dom enda kläder vi har med extra är underkläder och på längre resor kompletterar vi med Y3 för att tvätta vid behov. Välj kläder som håller sig fräscha länge är vårat tips och kläder som är lätta att tvätta. 

Kläder kan man tvätta antingen i maskin på camping eller hotell men det också att skölja upp dom i en vattentät påse med Y3. 

Ett plagg vi sällan lämnar hemma i värmejackan i syntet som är skön att ha både på kväll & morgon och som förstärkningsplagg om det är en kyligare dag på hojen. 

Extra handskar har vi sällan med oss på resor för det brukar ofta sluta med att vi istället för ett par blöta handskar har två par blöta handskar och det blir lika illa. Istället väljer vi oftast skinnhandskar utan foder som är lätta att ta av/på även om dom blir blöta.

Vi kör med crosstövlar som inte är täta och upplever inget problem även om det kanske tar en tid att vänja sig om man är ny eller tidigare haft smidigare stövlar för asfaltsåkning. Om det blir blöta dagar brukar vi ha påsar utanpå strumporna och det håller oss torra och varma även om själva stöveln är blöt. Det finns crosstövlar med gore-texfoder men om dessa blir blöta tar dom betydligt längre tid att få torra igen jämfört med vanliga crosstövlar. 

Summerat: Anpassa efter förutsättningarna men var restriktiv med att ta med extrakläder. I värsta fall kan du köpa ett plagg under resan som senare blir ett kul minne. 

Regn

Japp, det händer att det regnar och med rätt teknik går det bra ändå. Det finns egentliga inga genvägar utan man måste göra sina mil i regn för att hitta dom knepen som fungerar för sig, men det finns ett par tips vi kan dela. 

Galonkläder är det som gäller om det regnar även om du har gort-texkläder. Kommer det korta skurar är gore-tex bra men är du på resa eller heldagstur kommer du hålle humöret och energin uppe betydligt bättre om du kör med galonkläder utanpå. 

Du håller värmen bättre och om du ska tälta är inte tyget och kläderna under blöta och det underlättar livet i tält stort. 

Utöver galonkläder så är handtagsvärme ett tillbehör vi aldrig åker utan. 

I stövlarna har vi plastpåsar utanpå strumporna och det håller oss både torra och varma. 

Visir eller glasögon brukar vi behandla med rain-off eller liknande produkter så regnet snabbt rinner av och sikten blir bättre. 

Summerat: Med grunden att man har galonkläder, handtagsvärme och påsar i stövlarna så är det navigeringen som ska skyddas på lämpligt sätt och som alltid i utmanande väder är en sak som underlättar om man har energi i kroppen så drick varmt och snåla inte på sötsakerna.

Hygien

Hygien är såklart personligt vad som är minsta möjliga kit som man klarar sig på, men det är sällan dyrt att komplettera med efter resan om man saknar något och finns i dom flesta butiker. Det vi alltid har nära till hands är handtvål för att tvätta händerna när tillfälle ges i sjöar, vattendrag eller offentliga toaletter om det skulle saknas och samma tvål använder vi för bad & dusch.

För att få ner packvolymen delar vi tvål, tandkräm osv och använder små förpackningar som vi fyller på innan avresan.  Det viktiga med denna typ av förpackningar är att dom absolut inte läcker. Vi har köpt vissa från Naglene som känns relativt dyra men dom håller många år. 

Tält

Oj, detta kan bli ett långt avsnitt men vi ska hålla det kort och generellt. 

Vi börjar med vad det är som skiljer på dyra och billigare tält. När det gäller tält får man vad man betalar för, men det är inte säkert att du behöver ha toppklass när du reser på hoj. Dom dyrare tälten, tex från Hilleberg är tillverkade för att klara hårt fjällväder på utsatta platser och det är sällan/aldrig man som motorcyklist befinner sig på dom platserna. Men vill du ha ett tält länge och du vill ha en kvalitetsprodukt du kan lita på så är det ett bra val.  

Vi rekommenderar att man som motorcyklist har ett 2-personers tält för att få in kläder, hjälm, stövlar osv och även för att kunna spendera tid i mer behagligt. 

Tunneltält går ofta att få med stor absid(förtält) som är bra för att förvara utrustningen i, men dom kräver markpinnar för uppsättning och det kan vara en utmaning om det är hårt underlag. För att ta sig in/ut ur tunneltält blir det ofta med krypa än i ett kupoltält, så är du inte den smidigaste kan ett kupoltält vara ett bättre val.

Kupoltält ger ofta mer luft inne i tältet men erbjuder ofta mindre extra utrymmen för förvaring av packning. En stor fördel är att dom flesta kupoltält går att resa utan att markpinnar behövs och det är skönt att slippa många gånger. 

Om vädret ser ut att bli blött kan man komplettera med en tarp som egentligen är en presenning i samma material som tältduk. Tarpen kan användas som regnskydd vid raster, över hojen på natten eller för att förvara utrustning under. Vi tar bara med tarp om vi ska ut på en tur där prognosen ser väldigt blöt ut och då är den guld värd! 

Summerat: Bra tält kostar ganska mycket men om du ändå köper ett kan vi lova att du kommer ha det länge. Vi använder fortfarande Hillebergtält som är 20 år gammalt. 

Kök

Friluftskök kan drivas med olika bränslen och alla har sina fördelar men när det gäller kök för resa på mc är det gas som är bränslet som fungerar bäst och är smidigast att använda. 

Om vi fokuserar på gaskök så finns det kök med modellanpassade kastruller och kök som kan användas med olika typer av kärl. Kök med modellanpassade kastruller som tex MSR Reactor är generellt bättre om det blåser och dom är även mer bränslesnåla. Vi klarar oss ca 6 dagar på en gastub(230g) med vårat mellanstora MSR Reactor medans vårat andra MSR-kök som passar olika kärl förbrukar ca 50% mer gas och hade tvingat oss ta med två tuber på samma tur. 

Nackdelen med kök som har modellanpassade kastruller är att det är svårt att variera maten till annat än sånt som kokas, så vi brukar ta denna typen av kök på kortare resor där vi kan klara oss på mat som kokas, men för att kunna variera maten och även kunna steka så tar vi hellre köket som det går att ha olika typer av kärl på när vi åker lite längre turer.

Summerat: Gaskök lämpar sig bäst för mc-resor och tänk på helheten med kök när det gäller packvolym, dvs att det går att packa gastuben inne i kökets kärl. Ett tips är att knyta ett eldstål i köket för att aldrig stå där med ett kök du inte kan starta. 

Liggunderlag

Det finns flera faktorer att ta hänsyn till i valet liggunderlag för mc-resa. Det primära syftet är såklart att skapa förutsättning för en skön sömn så energin finns för dagarnas upplevelser. Utöver att det ska vara bra att sova på ska det även isolera från markkylan och när det gäller liggunderlag för mc-resor så är packvolymen viktigt att det är liten.

Isoleringsförmågan mot markkylan är viktigt för att du inte ska frysa och har precis som sovsäcken en avgörande roll i att hålla dig varm. Beroende på vart och när du ska resa så behöver du välja ett liggunderlag med en isoleringsnivå som passar turen. 

Riktigt lätta liggunderlag isolerar ganska lite mot kylan underifrån med det går att förbättra genom att lägga en reflekterande duk under liggunderlaget, lägga granris under tältet eller jackan för att öka isoleringsnivån mot marken. 

Desto lättare liggunderlag desto mer känsliga är dom så ta för vana att ta av mc-kläder utanför tältet och undvik vassa saker inne i tältet eller att använda det direkt på marken. Om det blir punktering går dom flesta att laga och det brukar följa med ett lagningskit. Vi har aldrig fått punktering på liggunderlag så är man försiktig är risken låg. 

Vi har testat många olika liggunderlag under en längre tid och utan att vi har något samarbete så är det liggunderlag från Exped som vi väljer både sommar och vinter. 

 Liggunderlag från Exped brukar finnas i olika längder och storlekar och vi har valt breda modeller för att vi sover bättre.  

Kudde har vi med oss om vi ska lyxa men oftast stoppar vi bara kläder eller en jacka i tältpåsen och har den som kudde. Det låter mer hard core än vad det faktiskt är. 

Summerat: Liggunderlaget har stor påverkan på om du fryser eller inte och är fel sak att snåla pengar på eftersom dålig sömn sällan skapar bra upplevelser på dagarna. 

Sovsäck

Bra sovsäckar kostar mycket pengar och om du ställer dig in på det från start så slipper du köpa flera billigare innan du inser att det inte finns några genvägar. Ska man åka i Norden även sommartid kan temperaturen sjunka och vi rekommenderar att sovsäcken ska klara nollgradigt för att ha lite marginal. 

Det finns sovsäckar med syntetfyllning eller dunfyllning men för att få ner packvolymen som är en förutsättning för ett smidigt bagage så är det enbart dun dom gäller. Packvolymen för en dunsäck som klarar nollan är ungefär hälften mot en säck i syntet som klarar samma temperatur. 

Om man fryser i en sovsäck så är det som nämnt tidigare inte enbart sovsäcken som har betydelse utan även liggunderlaget, vart du väljer att tälta och hur du klär dig i sovsäcken. 

Viktigast är att isolera underifrån om det är kallt men hur du klär dig påverkar också. Mössa, varma strumpor och tunna handskar kan hjälpa långt och ett extra knep är att fylla en flaska som verkligen är tät med varmvatten och placera den vid ljumskarna där mycket blod passerar. 

Summerat: För en bra upplevelse krävs tre saker. Bra utrustning, kunskap och träning. När du samlat erfarenhet går det fint att sova ute årets alla årstider. 

Däck

Däck är alltid svåra val på resor och en kompromiss där du får göra en bedömning efter dom förutsättningar som råder för den resan du ska ut på.

Om du har frågor får du gärna maila och vi avråder från att ställa däckfrågor i forum då det sällan leder till annat än en lång lista kommentarer med folks personliga åsikter istället för att hjälpa dig med det du behöver.

Vi är speciellt noga med framdäcken där vi vill ha fäste och ett däck som fungerar för det vi ska åka primärt på resan, men bak är det viktigaste att det håller hela turen. Självklart finns det undantag och den svåraste kompromissen är om du vill åka mindre grusvägar men om du har en längre transport på asfalt för att ta dig dit.

Summerat: Vi upplever att däck är överskattat i dom flesta fall. Så länge du har ok mönster, rätt lufttryck så kommer du långt så låt inte däck bli något som du har ångest av inför resan, men om vi ska ge ett råd så är det att alltid satsa på bra framdäck som motsvarar det underlag du ska åka på. Vi vågar påstå att åkteknik och kunskap om ens egna och hojens begränsningar har en större betydelse än typen av däck. 

Packväskor

Mjuka packväskor som tex Mosko Moto eller hårda i aluminium är en smaksak men vi förordar dom mjuka som är säkrare för dig som förare och mer flexibla även vid andra turer än rena långresor. 

Risken med hårda väskor är att man kan klämma sig mellan väskan och underlaget och som helhet med väskor och fästram blir det en tung lösning som påverkar hur hojen uppför sig. Mjuka väskor är lättare att anpassa, väger mindre, är lätt att flytta med sig om man byter hoj och blir ofta smidigare på dagsturer. 

Vi vågar påstå att om man inte klarar att få med det man behöver i vanliga mjuka väskor så har man för mycket packning med sig. 

Det finns olika prisklasser på väskor som hänger ihop med kvalitét men som alltid även med märket och eventuell status i vår lilla subkultur som är väldigt prylfixerad. Vi använder Mosko Moto som är ett premium märke men vi åker också väldigt många mil årligen. Om du ska ut på en veckotur per år finns det billigare alternativ som fungerar.

Om du är ny och ska samla ihop massa utrustning är vårt råd att lägga med pengar på sovsäck och liggunderlag och att du senare uppgraderar väskorna till bättre modeller om behovet finns.  

Summerat: Om man har stora väskor brukar det ofta tendera att man tar med mycket packning, men det finns såklart en balansgång och sannolikt kan bara du avgöra vad som är rätt storlek. 

Elektronik

Elektronik kan lätt gå till överdrift och många saker kräver laddning. Vi försöker minimera vår utrustning men i slutändan är det både cardo, kamera och mobil som ska laddas. Vissa saker laddar vi i tankväskan när vi kör och parallellt brukar vi alltid ha en powerbank på underhållsladdning i tankväskan så vi kan ladda mindre utrustning på kvällstid eller vid pauser.

Punkteringskit

Punkteringskit är nödvändigt att ha med på en resa och absolut viktigast är att träna hemma på att kränga däck och testa utrustningen innan du behöver använda den i skarpt läge.

När vi åker privat och vill resa lätt tar vi ofta bara med en 21-tums slang som även fungerar bak om man inte har för breda däck(ok upp till 140-bredd) men är vi två eller fler så tar vi med två slangar(21+18tum), däckjärn och en elektrisk pump. Vi tar alltid med vanliga laglappar för att kunna laga den slangen vi fått punktering på och fortsätta använda den som reserv. Bra att veta är att moderna slangar innehåller stor andel plast i materialet och på dessa fäster inte laglappar, så försök hitta slangar med hög andel naturgummi. 

Tunnslang(standard) eller tjockslang(3-4mm tjock) är en vanlig fråga och vi rekommenderar alltid tunn standardslang. Skälen är flera och dom gånger vi fått punktering är det oftast orsakat av en skruv, spik eller annat vasst föremål och då hjälper det inte att ha tjockare slang. Dom tjockare slangarna är tunga och orsakar lättare vibrationer på grund av obalans i hjulet och vi kan inte se syftet att använda tjockslang på adventurehojar för turer på grusväg. Likväl blir det tufft att laga en tjockslang ute på tur och fortsatt ha med den som reserv då den tar stor plats.

Enda gången vi kan se att en tjockslang är att rekommendera är om du ska resa till bergen i Balkan där det är otroligt mycket sten och risken för genomslagspunktering är större. 

I vårat kit har vi:

  • Slang 
  • Däckjärn (2 eller 3 st)
  • Verktyg för att lossa hjulen (prova hemma innan turen)
  • Laglappar
  • Pump (både mekanisk minipump och elektrisk)

 

Vi har alltid en vanlig minipump monterad på hojen som räcker för våra kortare turer hemmavid och på resor fungerar den som back-up om den elektriska pumpen inte fungerar, eller om vi valde att inte ta med den. Vår minipump är köpt i en cykelbutik och även om det tar tid att fylla ett mc-däck så fungerar det bra och vi har gjort det flera gånger. Oftast räcker det med att du får i 1 bar eller mindre för att kunna ta dig till ett ställe där du kan långa kompressor. 

Om däcket inte vill poppa ut på fälgen kan du smörja med lite vatten och tvål eller diskmedel. 

Summerat: Att laga en punktering i fält går på 15 minuter om man tränat, det är bara det att många glömmer den biten(att träna). 

Verktyg och reparation

Verktygen du har med på hojen är viktigt att kontrollera vid tillfällen under säsongen så att allt är ok och inte rostiga. I dom flesta fall behöver orginalverktygen kompletteras med tejp, buntband och ev andra småsaker som tex en bra tång. Om du gjort någon ombyggnad av hojen kan du behöva komplettera med verktyg som passar i händelse av att andra bultar etc än orginalstorlek använts. Det är vanligt att man byter bultar om man monterar hasplåt, handtagsskydd, fästen för navigering osv och då behöver man komplettera med dessa verktyg. 

Dom verktyg vi använder mest är buntband och en liten polygriptång av bra kvalitét. Det går att bygga stora tunga kit med verktyg men det är sällan det behövs, så börja med att gå igenom det du har och testa att allt fungerar för att få loss delar på hojen.   

Summerat: Gå ignom ditt kit med verktyg och testa att skruva på hojen med det. Ibland behöver man vara lite kreativ för att lösa utmaningar så komplettera gärna dit kit med lite ståltråd, ett spännband och buntband.  

Service ute på turen

På en ren hoj är mycket lättare att notera avvikelser men så är ju inte alltid fallet ute på en resa. Med facit i hand har vi bara tvättat hojar en enda gång under en resa, men det vi tar för vana att kontrollera dagligen är ett par saker.

  • Kylvätskenivån 
  • Motoroljenivån
  • Kedjespänningen
  • Luftfiltret om det varit dammigt
  • Bromsbelägg

Det är viktigt att göra en löpande okulär kontroll och tillslut går det gammal vana och med erfarenhet så behöver man inte tänka på det utan man noterar omedvetet om något är fel. 

En sak vi brukar göra om det varit smutsigt är att torka rent gaffelbenen för att inte dra upp smuts i packboxarna i gaffeln för att undvika att den börjar läcka.

När det gäller material vi har med oss för service så är det sällan mer än en trasa och en liten sprayflaska med wd40. Kedjespray slutade vi med för flera år sedan och märker ingen skillnad i livslängd på drivpaketen jämfört med när vi sprayade på kedjespray. Det vi gör om det varit väldigt blött eller smutsigt är att spraya på wd40 på kedjan och valda delar av hojen för att hålla den rostfri. 

Summerat: Den viktigaste servicen är den du gör innan turen och då kollar du över bromsbelägg, drivpaket, luftfilter, motorolja, kylvätska, dämpare osv. 

Säkerhet

Det som gör mest för säkerhet går inte att köpa och det är att tänka och agera innan olyckan skett. 

Var smart och tänk efter vart du befinner dig. I Sveriges norra delar kan hjälpen vara långt borta och mobilmottagningen bristfällig. 

Börja med att fundera på risker speciellt för den turen du ska ut på och hur du hanterar läget om en situation uppstår. Om ni är flera i sällskapet har du en betydligt bättre situation säkerhetsmässigt än om du reser själv. 

Det är du som väljer nivån i dom flesta fall och bara du som kan styra din hoj, sen kan olyckor ske ändå och yttre faktorer påverkar såklart. Men utgå alltid från att du är ansvarig för din säkerhet. 

Det finns ett par praktiska saker man kan göra är det är:

  • Berätta för anhörig vart du ska åka/resa och när du hör av dig. 
  • Använd GPS-sändare som tex Garmin inReach.
  • Packa första förband anpassat för att hantera blödningar och frakturer och inte enbart för småsaker. 
  • Träna och tänk igenom hur du löser olika situationer. 

När det gäller skydd är skador på underben vanligt i statistiken så vi rekommenderar alltid att man åker med crosstövlar och inte det som säljs som adventurestövlar som ofta är för mjuka och har sämre skydd. 

Övrigt när det gäller skydd får man göra en egen bedömning och det har vi inte åsikter om, men vi åker alltid med bra hjälm, knäskydd och överkroppskydd. Dom gånger vi trillat har vi ofta slagit i armbågen så vi åker inte utan armbågsskydd och bra handskar. 

Summerat: Tänk igenom hela förloppet om en olycka skulle ske från hur ni i gruppen agerar till det att ni larmar. Kan även vara en ide att läsa vilken hjälp ditt försäkringsbolag erbjuder. Mycket av säkerheten är en inställning och handlar om kunskapen att anpassa sin körning efter förutsättningarna. Vår uppfattning är att det är en investering i säkerhet att gå en förarutbildning och att träna på olika moment för att bli en bättre förare och lära känna vart man har sin personliga gräns. 

Bra utrustning

Om du är ny och trodde att hojinköpet var det dyra så har du nog vid detta laget insett att det finns väldigt många övriga saker som kostar.

Om vi skulle rekommendera en prioriteringsordning så är det första att skaffa sig erfarenhet och bra körteknik för att veta vad du har dina gränser. 

När det gäller utrustning så är bra kläder och skydd väldigt viktigt och en förutsättning för att du ska få en bra upplevelse. 

Om du ska åka på en resa är det viktigt att sova bra och ska vi vara extrema så är det bättre att packa en bra sovsäck, liggunderlag och tält i en soppåse på bakskärmen än vad det är att köpa stora snygga packväskor och fylla med sämre utrustning för att sova. 

Summerat: Vi har ett par olika samarbeten men hjälper dig gärna helt transparant utifrån ditt behov. Du kan alltid maila oss frågor eller så bokar vi in en Utvecklingstur som är en privat guidning utifrån dina behov och det du vill lära dig. 

Onödig utrustning

Oj detta finns det mycket av i denna subkultur och att veta vad som är onödigt eller inte är en utmaning som nybörjare. 

  1. Lite inte på det som skrivs på nätet. Du åker hoj för att Du gillar det och gör det på ditt sätt. 
  2. Prioritera bra kläder och skydd som motsvarar det du vill uppleva och det antal mil du kommer åka per säsong. Att inte åkta på en resa för att du inte har pengarna till X eller Y av finaste kvallitet vore synd. Packa det du har, låna saker och dra ut på äventyret så löser det sig efterhand! 

 

Hoppas detta skapade värde och har du frågor är du alltid välkommen att kontakta oss via mail. 

  • Kommande turer
  • Genomförda turer
  • Upplägget
  • Om turen passar dig
  • Uppförandekoden
  • Packlista
  • Vilka vi är
  • Teamet
  • Varför vi gör detta

Kontakt

Mail: info@dalexs.se

Telefon: +46 (0) 725588362

 

För adress, fakturainformation eller övrig information om DALEXS vänligen kontakta oss via mail. 

DALEXS är ett momsregistrerat enskilt bolag. 

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.