Hoppa till innehåll

Roadbook

Upplev gamla vägar på nytt sätt!

Här är allt du behöver veta för att komma igång

Introduktion

Roadbook är ett kul och aktivt sätt att navigera oavsett fart och hoj!

Du vet sällan vart du är när du åker roadbook men du vet vart du är påväg. Att navigera med roadbook är en rolig utmaning och en helt annan sak än att följa ett gpx-spår. 

En roadbooken är ett dokument som beskriver hur du ska navigera och varje rad med instruktioner kallas för en not. 

Det går att använda symboler och förkortningar för att beskriva platsen i noten mer detaljerat men det är inget man som nybörjare behöver kunna. 

Åk till en träff så lovar vi att resten löser sig!

 

Utrustning som behövs

Du behöver två saker för att köra roadbook. 

Justerbar trippmätare – Används för att justera så trippmätaren stämmer med roadbooken i händelse av att du kör fel. Finns i olika modeller som beskrivs längre ner på sidan. 

Du behöver se roadbooken – Det finns två metoder för att läsa en roadbook, antingen digitalt på en telefon/tablet eller på papper i en roadbookhållare. Se mer information längre ner på sidan. 

Det finns mängder med utrustning för att åka roadbook men det enda som behövs för att prova är en mobil med en gratis app så spring inte och köp massa grejer nu direkt. 

 

Digitalt

Digitalt är perfekt för att prova-på roadbook! Allt du behöver är en app som du laddar ner i din mobiltelefon eller tablet som du har monterad på styret. En stor skärm underlättar för att läsa detaljerna i roadbooken även om det fungerar med mobiltelefon. 

Oftast används volymknapparna för att justera trippmätaren och roadbooken scrollas fram med fingret på skärmen.

Enheten behöver ha kontinuerlig laddning då appen använder GPS och för att ha hög kontrast på skärmen så den syns bra.  

En bra uppgradering om man kör digitalt är att skaffa en extern controller för att scrolla roadbooken med. Du kan läsa mer om detta längre ner på sidan.

Fördelen med digitalt är att det är lätt att komma igång och utrustningen har flera användningsområden. 

Nackdelen är funktionen i regn som kan vara utmanande för laddning och för att scrolla på skärmen. 

Appar för digital roadbook

Dom flesta appar för roadbook har dom två funktionerna som behövs, dvs att kunna scrolla roadbooken och en justerbar trippmätare. 

Vi rekommenderar att du sätter inställningarna så du enbart ser den viktigaste informationen. Det är oftast bättre att ha en stor trippmätare än flera små datafält för att se den bättre och minska risken att se fel. 

Sök på Roadbook bland appar så hittar du säkert Rally Navigator, Rally Roadbook Reader eller Piste. 

För oss har Piste blivit en favorit, men det är en smaksak. 

Vid våra event kör vi med appen RBR RoadbookRally och för den har vi en separat instruktion vi delar med dom som anmäler sig. 

Digital extern controller

För att scrolla(rulla) fram den digitala roadbooken efterhand som du kör underlättar det med en extern controller som monteras invid vänster handtag så du kan scrolla och även justera trippmätaren utan att släppa styret. 

Det finns specifika modeller tillverkade för detta som har en prislapp från 2000kr och uppåt. Remotek är ett exempel som vi själva testat under säsongen 2023. 

Ett billigare alternativ är att köpa en bluetooth volymknapp på tex Amazon. Sök på Bluetooth Audio Controller så får du ett par olika träffar. 

En extern controller kan ofta även användas för att zooma kartor in/ut och är användbar även när man åker efter karta. Säkerställ innan köp att den är kompatibel med den kartappen du använder.  

Fördel med Remotek eller liknande enhet är driftsäkerheten, kvalitén och att den kan användas för andra funktioner. Priset är nackdelen. 

Fördelen med en billig controller från tex Amazon är att det är ett billigt sätt att testa funktionen innan eventuellt köp av en bättre modell. Nackdelen är driftsäkerheten och funktionen i dåligt väder. Som bekant får man oftast vad man betalar för. 

Exempelbild på extern controller från Amazon.

Papper

För att köra roadbook med papper ”som man gjorde förr” så printar man ut roadbooken(i färg) och tejpar ihop arken till en lång rulle som man sedan rullar in i sin roadbookhållare. 

En roadbookhållare kan byggas av en gammal lunchlåda och behöver inte kosta mer än 50kr men om man köper en ny får man räkna med +5000kr. 

En roadbookhållare har två rullar invändigt för pappersremsan och två hjul på utsidan så du kan rulla fram pappret efterhand som du kör. Det finns elektriska versioner som styrs från en knapp på styret och en elmotor drar fram pappret. 

Om man kör med papper behövs en extern trippmätare då roadbookhållaren enbart är för att läsa roadbooken och rulla fram pappret. 

Fördel med papper är att det är mer driftsäkert och det går att bygga en låda billigt själv. 

Nackdelen är priset på ny utrustning och att man behöver printa, klippa och tejpa inför varje körning samt att an extern trippmätare behövs. 

Trippmätare

Det går att använda en avlagd mobiltelefon som trippmätare.  Appar med justerbara trippmätare är F2R för android och Rally Blitz för iPhone. 

En extern trippmätare speciellt för roadbook mäter antingen från en sensor på framhjulet eller via GPS. Båda versionerna har sina fördelar men versionen med hjulsensor brukar vara billigare, risken är dock att kabeln skadas. Externa trippmätare kan användas för flera funktioner och manövreras oftast från en knappsats monterad vid handtagen på styret. Tillverkare av externa trippmätare är Ico och Imo

Fördel med app i mobiltelefon är att den är gratis, men nackdelen är utmaningar med driftsäkerheten i regn. 

Fördel med extern trippmätare är att dom är tydliga och funktionen med knappar från styret. Nackdelen är priset och att dom kräver lite mer jobb för att montera.   

Hur du navigerar

Det kan uppfattas krångligt men det löser sig direkt och du kommer förstå konceptet efter ett par noter!

På första sidan i roadbooken står det hur lång rutten är, hur långt det är mellan tankställen och information om rutten som kan vara bra att veta. Lägg denna information på minnet eller fota av den för när du är ute på turen kommer denna informationen inte vara lika lättåtkomlig. 

När du står på startplatsen nollställer du trippmätaren så den visar samma distans som noten i roadbooken. 

Dom större siffrorna i noten anger distansen till noten från starten och dom mindre siffrorna anger hur långt det är mellan respektive not. Det är dom stora siffrorna som används för att navigera. 

Stor väg är i fetare text och liten väg/traktorväg är ofta streckad men varje skapare har sitt sätt att skriva så det kan skilja i stil hur det skrivs.

Grundregeln är att alltid följa huvudvägen på väg mot noten, så kommer du till rondeller eller korsningar fortsätter du rakt tills det att du når distansen för noten som då beskriver hur du ska svänga.  

Utropstecken i noten betyder fara och finns en enkla !, dubbla !! eller trippla !!!. Respektera dessa för din egna säkerhets skull. Trippla utroptecken är den största risken och enkla betyder att du behöver vara uppmärksam. Ett enkelt ! gör ont, ett dubbelt !! skadar och ett trippelt !!! är farligt på riktigt om du inte respekterar det. 

Scrolla/rulla alltid roadbooken så nästa not är överst för att minska risken att se fel. 

 

Skärmbild 2023-12-21 121142

Så här kan en förstasida se ut med data om distanser, noter och den längst sträckan utan tankmöjlighet samt en löptext med information. 

Skärmbild 2023-12-21 121221

Här ser du ett exempel på en roadbook som startar utanför Tempo i Los. 

Tips & trix

Alla kör fel ibland så det är inget att skämmas för!

Om du märker att du kört fel så vänder du och kör tillbaks till tidigare not där du var säker på att du var rätt. Där justerar du så trippmätaren stämmer med noten innan du fortsätter på rätt väg. 

Tänk på att fler kan ha kört fel och att det alltid finns risk för möten så håll dig på din sidan vägen och ta det lugnt. 

 

Summerat

Glöm alla ord här. 

Det enda du behöver är en mobiltelefon med en gratisapp och sen är det bara att åka till första roadbookträffen. Allt annat löser sig och efter detta vet du mer om hur du vill forma den setup som passar dig bäst. 

Om du har frågor hjälper vi gärna. 

Välkommen in i en ny värld! 

Anders & Rebecca 

Anders Kulin

343326325_550017693947193_2942632385076451620_n

Anders startade DALEXS 2021 efter att ha haft en dröm om att guida resor och få människor att utvecklas och dela upplevelser med likasinnade. 

DALEXS har sin bas i Mora även om Anders är uppväxt på Västkusten. Utöver hojåkningen är det friluftsliv, fiske och enduro som är dom stora intressena. 

Rebecca Rickardsson

2d3271b2-dd17-4bac-87f6-d23bd121d42f

Rebecca är inte är rädd för nya aktiviteter och utmaningar. Med uppväxten på en gård i Insjön är Rebecca van att fixa det mesta. Ofta är det Rebecca som tar tät på DALEXS turer.  

Utöver adventureåkningen är det enduro, friluftsliv och sportfiske som tar upp den mesta fritiden. 

Kontakt

Mail: info@dalexs.se

Telefon: 0725588362

 

För adress, fakturainformation eller övrig information om DALEXS vänligen kontakta oss via mail. 

DALEXS är ett momsregistrerat enskilt bolag. 

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.